Älä tee näitä virheitä kisaprepillä

Älä tee niinkuin minä tein...

Ensinnäkin oikein hyvää Yrittäjän päivää kaikille yrittäjille! Itse perustin aikoinaan ensimmäisen yritykseni 2010 joulukuussa. Sen jälkeen onkin tullut tehtyä kaikenlaista niin promootioyrityksestä valmennustoimintaan ja matka jatkuu.

Yrittämisessä ja kilpaurheilussa on paljon samoja piirteitä. Aluksi pitää tehdä hirveästi pohjatyötä, matkan varrella tehdään virheitä ja lopulta päästään nauttimaan työn hedelmistä. Ajattelin kirjoittaa nyt omista virheistäni mitä on tullut tehtyä aikaisemmilla kisadieeteillä. Nyt olen siis neljättä kertaa kisadieetillä ja koen että pahimmat mokat on tullut jo koettua. Ehkä näistä voisi olla siis jollekin aloittelevalle tai vaikka kokeneemmallekin fitness-kilpailijalle myös hyötyä.

2014 syksy

Tämä oli mun ensimmäinen kisadieetti ja uusi sekä mielenkiintoinen kokemus. Ei ollut mitään tietoa mitä tuleman pitää. Tämä on myös ainoa kisadieetti jolla minulla on ollut valmentaja mukana. Se oli järkevää ensimmäisellä kerralla. No ensimmäinen virhe oli mielestäni aloittaa dieetti ihan liian aikaisin. Aloitimme sen muistaakseni n. 20 viikkoa ennen klpailua varmuuden varalta. Olin aika pieni tuolloin ja pudotettavaa painoa ei ollut kisakuntoon montaakaan kiloa. Heti pari viikkoa dieetin aloituksesta minulla oli tippunut 4-5 kiloa ja olin ihan puhki. Silloin kuvittelin ettei koko hommasta taida tulla yhtään mitään ja meinasin jättää leikin kesken. Suunnilleen kuukauden kuluttua tästä olin löytänyt onneksi KP:n avulla itselleni uuden valmentajan ja vedimme 8-9vk dieetillä kunnon lopulta aika hienoksi. Kisaprepin lopussa aloin vielä stressaamaan kaikista aivan turhista asioista, niinkuin aloittelijoilla on tapana. Siitä nyt ei ole mitään hyötyä. Stressi kerää vain lopussa nestettä ja estää rasvaa palamasta. Ensimmäiseksi kisakokemukseksi tämä oli kuitenkin tosi hyvä ja tuloksena oli Tampereelta karsintakisan voitto, SM-kilpailuista hopeaa ja kansainvälisestä Nicole Wilkins- kilpailuista hopeaa.

Opetus: Aloita kisadieetti sopivan myöhään ja ota rennosti sekä stressaamatta viimeiset viikot.

Hs.fi 11.10.2014
http://www.hs.fi/kotimaa/a1412992847700

Kevät 2015

Heti ensimmäisten kilpailujeni jälkeen päätin että jatkan kilpailemista suoraan keväällä. Lähdin myös matkaan tällä kertaa ilman valmentajaa. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisin ihan hyvin voinut pitää kevään taukoa ja tähdätä seuraavaan kilpailuun vasta vuoden kuluttua. Olisin tällöin ehtinyt palautua paremmin ja kehittymään enemmän seuraavaan kilpailuun. Tällä kertaa kävi sitten niin että aloitin kisaprepin vähän liian myöhään ja lopussa meinasi tulla kiire. Olin vielä pari viikkoa välissä kipeänäkin ja se hidasti dieetin etenemistä. Tämä kisapreppi oli siis vähän rankempi, koska jouduin kiristämään lopussa enemmän tahtia. Tämän vuoksi lopussa tulikin tehtyä liikaa aerobista ja syötyä liian vähän. Sen huomasin kunnosta kun talvella hankittu hyvä kehitys ja lihas alkoi kuihtua lopussa pois. Tein vieläpä kaiken kilpailuunkin ensimmäistä kertaa ihan itse. Ihan niinkuin tässä ei olisi ollut jo muutenkin haastetta. Näytin ainakin itselleni että tarvittaessa pärjää hyvin ilman apukäsiä jos haluaa. Tein hiukset ja meikit itse sekä levitin väritkin ihan itse. Lopputuloksena oli mielestäni aika hyvin onnistunut kunto ja toinen sija Fitness Classicista.

Opetus: Pidä taukoa ensimmäisen kilpailun jälkeen tarpeeksi että ehdit palautua ja kehittyä. Aloita kisadieetti tarpeeksi ajoissa. Syö tarpeeksi ja tee kohtuullinen määrä aerobista. Jos haluat päästä helpommalla niin sovi kisapäivälle joku auttamaan kisalookin kanssa.


2015 syksy

Tämä oli minulle kolmas kisadieetti peräkkäin. Olin todella innoissa taas syksyllä lähestyvästä Nordic Fitness Exposta. Tällä kertaa ajattelin keväästä viisastuneena aloittaa dieetin tarpeeksi aikaisin. Aloitinkin taas pikku hiljaa siistimään kuntoa siinä 20 viikkoa ennen klpailua. Tämä oli kuitenkin taas liian aikaisin koska olin aika hyvässä kunnossa eikä pudotettavaa ollut paljoa. Olin juuri alkanut ottamaan enenmmän personal trainer- asiakkaita ja aloin myös tekemään kisavalmennuksia. Minulla oli joka päivä aika paljon töitä. Lisäksi aloitin liikuntalääketieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa. Kävin Tampereelta Helsingissä töissä ja koulussa pari kerta viikossa. Oli kivaa kun oli paljon ohjelmaa mutta nyt ymmärrän että se väsytti minua entisestään. Pitkä kisapreppi ja stressi kaikesta muusta tänä syksynä teki sen että söin myös lopussa aivan liian vähän. Olin lopulta jo ihan väsynyt enkä päässyt viimeisillä viikoilla enään kovin hyvään kuntoon. Tuloksena viime syksyltä sain PM-kilpailuissa 4. sijan, Nicole Wilkns-kilpailuissa 7. sijan ja SM-kilpailuissa 6. sijan. Sijoitukset oli todellakin ymmärrettäviä ja näin hurjasti parannettavaa tässä kisakokemuksessa.

Opetus: Rauhoita kilpailuun valmistautumisaikaa kaikilta muilta projekteilta ja koita olla ottamasta ainakaan enempää töitä sekä opiskelua ennen kilpailuja. Kolme kisadieettiä peräkkäin oli minulle liikaa. On parempi yrittää pitää kalorit järkevänä koko kisadieetin ajan.

Vaatteet: www.daddysgirl.fi

Virheistä oppii ja joskus pitää kokea asioita kantapään kautta. Näistä viisastuneena olenkin mielestäni onnistunut tässä neljännessä kisaprepissä kaikista parhaiten. Lopputuloksen näemme kolmen viikon päästä Jyväskylässä ja viiden viikon päästä Lahdessa. :)

Mukavaa viikkoa kaikille! <3

-Caroliina


Kommentit

Suositut tekstit