Kuinka kiireisinä aikoina ehtii treenata?

Vinkkejä kiireisille ihmisille


Onko kiire mielentila? Onko kiire pelkkä tekosyy? Välillä saattaa kuitenkin joutua sellaiseen tilanteeseen että treenaaminen on syystä tai toisesta jäänyt, olen ollut kerran elämässäni sellaisessa tilanteessa. Kerran kun olen sen olotilan kokenut niin en halua palata siihen enää ikinä uudelleen. 

Olin juuri perustanut promootioyrityksen ystäväni kanssa. Pitkät toimistopäivät, reissupäivät, mukava työ josta tykkää ja kunnianhimo yhdistettynä siihen paineeseen joka kaikilla yrittäjillä on alussa, ajoivat mut työputkeen, missä treenaaminen ei käynyt ensimmäisenä mielessä. Olimme myös mukana erilaisissa yrittäjäjärjestöissä ja tietenkin piti käydä viikonloppuisin verkostoitumassa erilaisissa tapahtumissa ja illanvietoissa. 

Tämä oli mun elämässäni aika milloin olen ollut ilman kunnon treenejä varmasti yli vuoden. Treenaaminen vain huomaamatta jäi vähemmälle, hävettää oikein myöntää. Aluksi sitä ei niinkään huomannut kun tukka putkella vaan paahtoi menemään paikasta toiseen. Jossakin vaiheessa kuitenkin havahduin siihen, että olin tosi väsynyt aina töiden jälkeen. Iltaisin en jaksanut muuta kuin maata sohvalla, jos ehdin kotiin ennen kymmentä. Alkuviikosta oli tosi vaikea nousta aamuisin, koska viikonlopun valvominen sekoitti rytmiä. Kun treenitauko jatkui pidempään niin rupesin huomaamaan nukahtamisvaikeuksia, selkäkipua, päänsärkyä ja muutenkin huonoa oloa. 

Ruokavaliosta ei kannata tässä varmaan enää paljoa mainitakaan. Söin niin kuin ihmiset yleensä, aivan liian vähän, epäsäännöllisesti ja huonosti.

Kuva: Tomi Rehell

Olin jo lapsesta asti seurannut fitness- maailmaa ja muistan kuin eilisen päivän bikini fitnessin tulon Suomeen vuonna 2012. Katsoin netistä kuvia ja videoita ensimmäisistä kilpailuista. Se oli siinä. Olin löytänyt itselleni taas uuden kunnianhimoisen tavoitteen. Sellaisiin olin tottunut jo lapsena kun kilpailin yleisurheilussa. Pian olin jo innoissani hankkinut itselleni salikortin, treeniohjelman ja ruokavalion. Vuoden tauon jälkeen päivittäiset treenit ja terveellinen ruokavalio tulivat taas osaksi mun jokapäiväistä elämää. Tästä alkoi matka kohti ensimmäisiä fitness- kilpailuja. Olin kuin uudestisyntynyt. Työpäiviinkin tuli lisää energiaa. Huomasin että aikaa löytää kun vain haluaa.

Kuva: Tomi Rehell Vaatteet: www.daddysgirl.fi

Kuinka löytää kiireisessä elämänvaiheessa aikaa treenaamiselle?


  1. Mieti motivoiva tavoite. Tavoite auttaa aina, siitä on hyvä lähteä liikkeelle ja palauttaa tavoite mieleen aina kun motivaatio meinaa loppua. Kun jotain oikeasti haluaa niin sille löytää aikaa. Mieti miksi sinun kannattaa treenata ihan oman terveytesi ja hyvinvointisi kannalta. Lue vaikka tämä teksti: Miksi kaikkien yli 30 vuotiaiden pitäisi käydä kuntosalilla?
  2. Suunnittele aikataulut etukäteen. Tee seuraavan viikon tehtävälista esimerkiksi aina sunnuntaisin. Merkitse siihen työt, harrastukset, muut menot ja myös treenit. Aloita pienestä. Puolen tunnin treeni muutaman kerran viikossa auttaa paljon. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
  3. Harrasta hyötyliikuntaa. Mieti miten voisit lisätä liikuntaa päivittäisessä arjessa ja työn lomassa. Voitko kenties mennä työmatkat pyörällä tai kävellen auton sijasta tai käyttää useammin portaita hissin sijaan? Jos sinun täytyy puhua paljon puhelimessa neuvotteluja ja palavereja niin voisitko samalla mennä kävelylle?
  4. Vähennä TV:n ja Netflixin katselua. Tai ota tabletti mukaan salille ja tee samalla tunnin aerobinen ja venyttely. 
  5. Tee lyhyitä treenejä kotona. Aina ei ole aikaa lähteä muualle treenaamaan, joten kotonakin pystyy jo tekemään paljon. Voit lukea täältä mun vinkkejä koti- ja pihatreeneihin: 4x Tehokas ulkotreeni


Kun olet päässyt treenaamisessa alkuun ja huomaat positiivisia muutoksia omassa olossa sekä energiatasossa niin et halua enää lopettaa. Lähde pienin askelin liikkeelle, niin innostus pysyy paremmin yllä, ja et väsytä itseäsi liikaa. 

Jos tarvitset lisää vinkkejä ja motivaatiota niin kannattaa kokeilla henkilökohtaista valmennusta. Pääkaupunkiseudulla mulla olisi vielä paikka vapaana tai sitten etävalmennus onnistuu tietenkin ihan mihin vaan. Katso lisää mun nettisivuilta ja ota rohkeasti yhteyttä! 


Tsemppiä uuteen viikkoon! :)

- Caroliina Kinnarinen




Kommentit

Suositut tekstit