5 vinkkiä uusille Personal Trainereille
Kuinka tehdä intohimosta ammatti ja menestyä siinä
Personal Trainerein ammatti on tullut viime vuosina yhä suositummaksi. Tästä kertovat niin henkilökohtaisia valmentajia kouluttavat tahot kuin kuntokeskuksetkin. Työpaikkoja on koko ajan tarjolla ja uusia yrityksiä perustetaan enemmän. Monet ovat myös siirtäneet liiketoimintansa verkkoon, nettivalmennusten suosio on räjähtänyt. Netissä valmentajat pystyvät valmentamaan satoja ja tuhansia asiakkaita yhtä aikaa. Kuinka erottua joukosta ja hinnoitella itsensä oikein että töitä riittää?
Olen toiminut yli 10 vuotta valmentajana joista nyt viimeiset kolme vuotta kokopäiväisesti. Tänä aikana olen työskennellyt kymmenissä kuntokeskuksissa ja tutustunut satoihin erilaisiin valmentajiin. Toiset menestyvät heti alusta lähtien ja toisilla taas matka päättyy lyhyeen. Kokosin tähän omasta näkökulmastani parhaat vinkit, joilla voit luoda toimivan bisneksen.
1. Ota lähtökohdaksi oma urheilutausta ja kokemus
2. Kouluttaudu, oppiminen ei lopu koskaan
3. Hanki yhteistyökumppaneita
Varsinkin uran alussa yhteistyökumppaneiden merkitys on korvaamaton. Monet aloittavat työnsä jonkin kuntosaliketjun alla tai yrityksen/ nettivalmennuspalvelun kautta tai sitten jos sinulla on jo valmiiksi asiakkaita ja rohkeutta niin voit aloittaa suoraan yrittäjänä. Jonkun toisen yrityksen kautta aloittavalla on se etu että he saavat asiakkaita valmiiksi ja varmasti eikä heidän tarvitse tehdä kaikkea asiakashankintaa itse. Huonona puolena on taas pienempi korvaus. toiset yritykset ottavat siitä välistä omansa. Tämä voi olla kuitenkin turvallinen tapa aloittaa toiminta. Itse olen aloittanut valmennustoiminnan oikeastaan kysynnän kautta ensin osapäiväisesti. Sain aluksi asiakkaita eniten kilpailumenestykseni johdosta, Body-lehtien juttujen myötä ja suosittelujen kautta. Sen jälkeen pääsin mukaan mm. meidän liiton (Suomen Fitnessurheilu ry) valmennusryhmään jota kautta sain enemmän kisavalmennettavia. Suosittelen osallistumaan kaikkiin tapahtumiin, koulutuksiin, messuille ja tilaisuuksiin missä voit tavata muita alan toimijoita. Tutustu avoimin mielin uusiin ihmisiin, ole sosiaalinen ja ystävällinen. Jokainen uusi tuttavuus tai vähintäänkin jokaisen joku kaveri voisi hyvin olla sinun uusi asiakas. Kannattaa tutustua myös muiden alojen yrittäjiin joilla voisi olla samanlaista asiakaskuntaa, voitte suositella asiakkaita toisillenne. Mun asiakaskuntaa ajatellen tällaisia ovat mm. vaateyritykset, kauneushoitolat ja kampaamot.
Kuva: Tomi Rehell |
4. Mainosta oikeassa paikassa, oikealla tavalla, oikeaan aikaan
Ole siellä missä sun asiakkaasikin ovat. Suurin osa mun asiakkaista tulee tällä hetkellä sosiaalisen median kautta. Kannattaa laittaa kuntoon ainakin Facebook-sivu, Instagram- sivu ja hyvä nettisivu. Lisäksi asiakkailta tulee yhteydenottoja mulle tämän blogin, Snapchatin, Twitterin ja jopa Linkedinin kautta. Viime vuosina Vlogit ovat tulleet meidänkin alalla suositummiksi, sellaista en ole tehnyt. Muista myös päivittää näitä sivuja tasaisesti lähes päivittäin. Seuraa ajankohtaista keskustelua ja uutisia terveydestä sekä hyvinvoinnista. Seuraa muiden valmentajien päivityksiä ja kirjoituksia sekä asiakkaiden palautetta muista valmentajista. Tulee olla koko ajan perillä mitä sillä hetkellä tarvitaan. Näin voit suunnata markkinointiasi ja kehittää osaamistasi sen mukaan. Kehitä omia taitojasi myös markkinoinnissa. Ellei sinulla ole kaupallista koulutustaustaa ja haluat kasvattaa liiketoimintaasi niin suosittelen ainakin joitakin yrittäjyyden ja markkinoinnin kursseja. Itselleni on ollut hyötyä tradenomin opinnoista ja aikaisemmasta yritystoiminnastani. Ilman niitä olisin tuskin edes uskaltanut aloittaa ihan yksin tätä hommaa. Lisäksi tässä pätee sama kuin yhteistyökumppaneiden hankinnassa eli ole mahdollisimman paljon mukana kaikissa oman alasi tapahtumissa. Somesta vielä sen verran että jokainen valitsee itse mitä tuo esille mutta olen huomannut että aivan hyvin riittää kun keskittyy siellä olennaiseen eli työ- ja urheilu- asioihin eikä koko elämäänsä tarvitse avata, jos ei halua. En ole myöskään halunnut lähteä minkäänlaisiin TV-ohjelmiin vaikka niitäkin on ehdotettu vuosittain. Tiedän että sitä kautta kyllä saisi huomiota enemmän ja asiakkaitakin mutta saa niitä muutenkin.
Body-lehti, Kuva: Tomi Rehell |
5. Lähde järkevästi mutta rohkeasti liikkeelle
Suunnittele hyvin ja laske tulot sekä menot. Meidän ammatissa on se hyvä puoli että yritystoiminnan aloittamiseen ei tarvita juuri mitään investointeja ja kulut pystyy pitämään ihan minimaalisena. Järkevää on keskittää toimintansa muutamalle salille tai paikkaan ja tehdä aina yksi työpäivä yhdessä paikassa. Näin saat tavattua mahdollisimman monta asiakasta päivän aikana eikä matkoihin mene aikaa. Alkuun kannattaa pitää mukana vielä jotain muutakin työtä tai sitten tehdä valmennuksia useammille firmoille. Kuinka kauan sitten kestää tehdä tästä ammatista kokopäivätyö? Se riippuu hyvin paljon henkilöstä ja ympäristöstä mutta sanoisin että suurimmissa kaupungeissa tai julkisuuden avulla se onnistuu ihan yhdessä hetkessäkin. Jos olet tehnyt pohjatyön hyvin eli hankkinut seuraajia vaikkapa sosiaalisessa mediassa urheilu-urasi aikana niin sinulla on jo valmis asiakaskunta jolle tarvitsee vain myydä tuote. Alussa asiakaskunnan kartuttamiseksi voi myös laittaa tarjouksia. Kun olet toiminut jo jonkin aikaa niin tarjouksia kannattaa laittaa harkiten. Kannattaa hinnoitella itsensä oikein. Jos myyt koko ajan palvelujasi halvemmalla kuin kilpailijat, se luo huonoa kuvaa sun ammattitaidosta. Panosta mieluummin ammattitaitosi kehittämiseen, hinta on aina huonoin kilpailukeino. Nykyisille asiakkaille on helpompi myydä kuin hankkia uusia. Siksi kannattaa panostaa siihen että hoitaa nykyiset asiakkaansa aina mahdollisimman hyvin jolloin uusia ei tarvitse hankkia. Omilla asiakkaillani on tällä hetkellä se tilanne että nykyiset asiakkaat pääsevät aina edullisemmalla kuin uudet asiakkaat. Olen pystynyt nostamaan hintoja joka vuosi. Ja nyt kun muutin Tampereelta pääkaupunkiseudulle niin olen huomannut että täällä pt-palvelut ovat selvästi kalliimpia kuin muualla Suomessa.
Tiivistettynä: hanki koulutus, kokemusta, suunnittele, ole esillä, verkostoidu, tee työsi 110% hyvin, erikoistu, kouluttaudu lisää, ole persoonallinen, tee yhteistyötä ja pidä hauskaa. Tämä on aivan huippu ammatti, jossa ei kahta samanlaista päivää ole ja et varmasti pääse kyllästymään. Parasta on nähdä asiakkaiden elämäntapamuutokset ja elämänlaadun paraneminen jokaisella osa-alueella. Tällä hetkellä pystyn itse suunnittelemaan aikatauluni, tekemään töitä missä vain, pitämään lomaa silloin kun haluan, kehittämään koko ajan toimintaa ja tekemään just sitä mistä tykkään eniten. Vaikka tämä työ sopiikin energiselle ja iloiselle ihmiselle niin myös asiakkaista saa aivan valtavasti positiivista energiaa. Suosittelen ehdottomasti Personal Trainerin ammattia jos urheilu on sun intohimo ja haluat auttaa muita voimaan paremmin.
Ja kuten sanoin tässä ammatissa jatkuva kouluttautuminen ja uusien asioiden opiskelu on melkein välttämätöntä. Olen itse menossa seuraavaksi Spartan Kahvakuulaohjaaja koulutukseen nyt joulukuussa. Siitä tulen kertomaan täällä blogissa vielä paremmin sitten koulutuksen jälkeen. Innolla odotan mitä kaikkia uusia vinkkejä ja työkaluja saan taas omaan työhöni.
Rauhallista sunnuntai-iltaa kaikille! <3
- Caroliina Kinnarinen
www.caroliinakinnarinen.com
www.caroliinakinnarinen.com
Kommentit
Lähetä kommentti